UTTRYKK OG DEFINISJONER
Innenfor strategi og merkevarebygging dukker det opp en del uttrykk og definisjoner som det noen ganger kan være vanskelig å huske og vite forskjellen på. Her har vi listet opp noen av dem:
Forretningside
Forretningsideen beskriver selskapets virksomhetsområde. Den skal fortelle om verdiskapningen og hvorfor bedriften befinner seg i markedet.
Identitet
En identitet beskriver hvordan virksomheten ønsker å uttrykke seg, og hvordan dette gjenspeiler seg i adferd, visuell og verbal kommunikasjon og symbolbruk. En sterk identitet øker ofte motivasjon og tilhørighetsfølelse hos medarbeidere. Med en sterk identitet vil det være enklere å skape tillit hos mottakeren fordi virksomhetens signaler og budskap over tid vi være konsekvente og henge sammen.
Image
Et image er den oppfatning eller inntrykk mottakeren får av virksomheten over tid. Image er basert på informasjon og kommunikasjon, og hvordan signalene tolkes. Image leder til oppfatning, som igjen leder til et inntrykk, som dertil påvirker omdømmet.
Kommunikasjonsplattform
I bunnen av enhver virksomhet sin kommunikasjon bør det ligge en kommunikasjonsplattform som danner utgangspunkt for all intern og ekstern kommunikasjon, og fungerer som en bærebjelke. Elementene i en kommunikasjonsplattform er forretningside, visjon, posisjon, identitet og kommunikasjonsløfte.
Kommunikasjonsløfte
Et kommunikasjonsløfte sier noe om hvordan virksomheten arbeider og hva den vektlegger, og skal være noe som kan brukes i all informasjon og kommunikasjon. Kommunikasjonsløftet er en oppsummering av visjon, posisjon og verdier fra kommunikasjonsplattformen.
Posisjon
Posisjonen beskriver hvilken posisjon virksomheten har innenfor sitt felt eller bransje, og hvordan den differensierer seg fra andre aktører innenfor samme felt. For å identifisere posisjonen kartlegges parametre som er viktige for interessegruppen i bransjen/kritiske suksessfaktorer i virksomhetens bransje.
Visjon
En visjon er kort definert, en idé inn i fremtiden. Den beskriver potensialet i forretningsideen og virksomhetens ambisjon. Visjonen er gjerne ledestjernen som virksomheten kan strekke seg etter.
Verdier
Et sett med verdier forteller noe om hvordan virksomheten ønsker å bli oppfattet (emosjonelle egenskaper). Verdier er ment som en rettesnor for medarbeiderne, det er derfor viktig at hver enkelt kjenner seg igjen i verdiene og at disse har mening for hver enkelt.
Trenger din bedrift markedsrådgivning?
Linkpartner tilbyr en rådgivningspakke tilpasset bedriften. Gjennom vår analyse får dere viktig informasjon i forhold til hvordan dere fremstår digitalt. Dere får blant annet nyttige innspill på nettsiden, innhold og struktur, SEO, sosiale medier, Google og andre markedsaktiviteter.