søkemotor-
optimalisering/seo
Er nettsiden din søkemotoroptimalisert? Søkemotoroptimalisering/SEO er viktigere nå enn aldri før.
Over 90% av alle nettbrukere benytter i dag søkemotorer for å finne informasjon, og Google er den desidert største. Det er stadig hardere konkurranse om topplasseringene for ord og uttrykk som potensielle kunder søker etter, og folk søker etter varer og tjenester– ikke firmanavn. På nettsteder som har foretatt god søkemotoroptimalisering har trafikken fra Google økt med over 50%.
hva er seo
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimalisering krever både kunnskap og erfaring om hvordan man bygger opp nettstedet - både teknisk og innholdsmessig. Gjør man dette riktig, får man i de fleste tilfeller meget god rangering i søkemotor-resultater innenfor de områder man ønsker å profilere seg.
hvorfor er seo viktig
Bedriftens nettside er ikke lenger bare et digitalt visittkort eller kort firmapresentasjon med dine kontaktopplysninger. Den tid er for lengst forbi. Nettsiden er i dag en av bedriftens viktigste eiendeler og ressurser og selve hjertet i bedriftens kommunikasjon med kundene. Hele poenget da er å ha en nettside som folk finner, som skaper trafikk og gir resultater. Når folk søker etter varer og tjenester du tilbyr - finner de deg eller finner de konkurrentene dine?
Alle er på internett – og de er der hele veien!
Finner de deg eller finner de konkurrentene dine?
store fordeler
med riktig SEO
På nettsteder som har foretatt god søkemotoroptimalisering har trafikken fra Google økt med over 50%!
I tillegg vil oppfattelsen av din bedrift eller dine produkter som en sterk merkevare være høyere med bra oppføring i søkemotor. Dersom nettstedet har tilstrekkelig godt innhold og er riktig søkemotoroptimalisert kan Google fort bli den største kilden til trafikk til nettsiden din. Denne type trafikk kalles organisk trafikk. Husk at all organisk trafikk til nettsiden er gratis!
En annen måte å bruke søkemotor for å utvide rekkevidden til nettsidene er betalte søk (AdWords). Betalte søk blir gjort ved at du betaler for klikk, også kalt søkemotormarkedsføring (SEM). Du kan kjøpe deg synlighet på relevante søkeord selv om du ikke har klart å oppnå synlighet gjennom egen nettside eller sosiale medier. Google annonsering (AdWords) er svært kostnadseffektivt for mange, og øker den totale synligheten på Google.
hvordan rangeres man
Rangering baserer seg på flere hundre parameter, men kan grovt deles inn i innhold, teknisk kvalitet og synlighetselementer (f.eks. meta-tagging og vekting av nøkkelord).
Er man veldig svak på teknisk kvalitet og synlighetselementer, hjelper det ikke om kvaliteten på innholdet er god. En kombinasjon av alle tre er som oftest det optimale. Det er svært viktig å ha et godt publiseringsverktøy for nettstedet, og at nettsiden ikke har begrensninger i forhold til søkemotoroptimalisering.
> Les også: Hvorfor bedrifter MÅ ha en SEO-strategi for sine nettsider
vi hjelper deg
Med forståelse for digital synlighet er mulig å gjøre mye selv for å nå en høyere rangering i Google, men det er ofte tidkrevende å sette seg inn i faget. Ta gjerne kontakt med oss for å høre hvilke muligheter som finnes innen søkemotoroptimalisering / SEO og hva vi kan gjøre for deg.