INNHOLDS
MARKEDSFØRING
Innholdsmarkedsføring handler om å skape og dele interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold.
Fordi nå er det ikke lenger nok med fancy design og et fengende ordspill - du må også ha noe på hjertet og klare å si det på en interessant og forståelig måte – på en plattform der målgruppen din er.
24 timer i døgnet blir vi bombardert med reklamebudskap som vil selge oss noe. Og selv om produktene kanskje er bra, ignorerer vi de fleste. Du kjenner deg sikkert igjen. Postkassen fylles med forskjellige reklamebudskap og avisen får betydelig mindre tid fordi en blir bombardert med nyheter og inntrykk gjennom et betydelig endret mediebilde.
AVGJØRENDE MED INNHOLD PÅ NETTSIDEN
Mange opplever nå at annonsene, plakatene og all den tradisjonelle markedsføringen mister effekt og overgangen til nye medier gir ikke ønsket effekt. Årsaken til dette ligger ofte i manglende innhold.
Mange bedrifter sitter på mye godt innhold i form av produktinformasjon og informasjon om tjenestene de tilbyr, men ofte er det ikke tilgjengelig på nettsiden deres, eller det er vanskelig å finne. Den absolutt beste måten å skape mye trafikk til nettsiden er å fylle den med innhold med høy kvalitet og verdi.
Innholdsmarkedsføring handler i bunn og grunn kun om å skape og dele interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold. Det er på den måten du bygger opp merkevaren din og tillit til produktene og tjenestene dine.
God innholdsmarkedsføring gir deg en ny dimensjon i kundeforholdet, et lim som får dine salgsbudskap til å feste seg bedre i dine kunders hoder og hjerter.
Gjennom å være informativ, undervisende, inspirerende og/eller underholdende, kan du tilby kundene innhold som engasjerer dem, som de kan bruke, noe av verdi som de setter pris på.
Blogging og skriving av nyheter og aktuelt-artikler er en form for innholdmarkedsføring. Om du vil tiltrekke deg kunder i sosiale medier bør du blogge/produsere aktuelle artikler.
Spørsmålet du må stille deg selv når du har bestemt deg for hva slags innhold du skal produsere eller gjøre tilgjengelig for de besøkende er: Hva vil målgruppen min være interessert i? Dette betinger selvfølgelig at du forstår målgruppen din. Hva har de behov for å vite? Hva inspirerer og engasjerer dem? Vektlegg deres interesser, ikke dine.
Det krever litt ny og annerledes tankegang enn hva de fleste har vært vant til. Ha som mål å gi mottakerne noe lærerikt og matnyttig. Det gjør at folk blir sultne på mer.
VI HJELPER DEG MED INNHOLDET
Velg riktig innhold som hjelper deg å opprettholde god og verdifull kommunikasjon med kundene dine og ikke minst potensielle nye kunder. Vi utarbeider tekster i henhold til bedriftens profil og image og bidrar til å strukturere teksten din for å gi den størst mulig gjennomslagskraft. Det kan være ny tekst på en nettside, skrive nyhetsartikler, nyhetsbrev eller annonsetekster. Når vi skriver for web tar vi også hensyn til søkemotoroptimaliseringen.
HVA ER
INNHOLDSMARKEDSFØRING?
Innholdsmarkedsføring, eller content marketing er på ingen måte et nytt fenomen. Bedrifter har bygget merkevarer med innhold (ikke reklame) i minst 150 år. Et av de tidlige eksemplene på innholdsmarkedsføring er fra Freia Kakao som trykket oppskrift på sjokoladekake på kakaoesken.
Traktorfabrikanten John Deere har laget magasiner om effektivt jordbruk for bønder og dekkfabrikanten Michelin har guidet bilturister til verdens spisesteder i Michelin-guiden - begge deler er gode eksempler på innholdsmarkedsføring.
Den største forskjellen mellom innholdsmarkedsføring og tradisjonell reklame, er at mens innholdsmarkedsføring tilfører mottakeren verdi, har den tradisjonelle reklamen som hovedmål å få mottakerens oppmerksomhet, som ofte blir forrstyrrende.