AKTUELT
Hvorfor bedrifter MÅ ha en SEO-strategi for sine nettsider

14.desember 2018
Når det gjelder digital markedsføring og det å være synlig på nett, har det i de siste årene vært en rasende utvikling. Aldri før har den norske befolkning brukt så mye tid på internett.
Tidligere var det nok for en bedrift å ha en ganske enkel nettside, og på den måten være både representert og til dels synlig på internett. Men tidene har forandret seg drastisk. Vi har i dag en situasjon der omtrent hvem som helst kan ha sin egen hjemmeside og være med å sloss om en plassering i søkemotorene. Og det er en stadig hardere konkurranse om topplasseringene for ord og uttrykk som potensielle kunder søker etter.
Har du en gjennomtenkt og langsiktig strategi for å sikre at din bedrift er synlig i søkemotorene?
Les også:
Hvorfor er SEO så viktig?
Det er bare et begrenset antall ledige plasser på førstesiden av Google. Når dine potensielle kunder søker etter noe som du kan levere, finner de deg på førstesiden?
Å være på førstesiden i søk er uhyre viktig. Studier viser at over 90% av alle nettbrukere benytter i dag søkemotorer for å finne informasjon om varer og tjenester, og 8 av 10 klikker på et søkeresultat på Google's førsteside. Sett i kombinasjon med at Google gradvis har begynt å begrense antall mulige plasseringer til fordel for andre typer visninger, gjør dette det desto viktigere å ha en aktiv og langsiktig plan for hvordan din bedrift skal holde seg synlig i denne viktige trafikk-kanalen.
Hvordan komme på førstesiden i Google?
Vær skeptisk til selskaper som forsøker å selge inn en garanti om at din bedrift skal havne øverst på Google. Dette er rett og slett ikke mulig å garantere, med tanke på hvordan Googles algoritme fungerer, samt mangelen på kontroll over konkurrentene dine. Uansett kan organisk søkemotortrafikk i mange tilfeller være den klart mest lønnsomme trafikken å investere i, sammenlignet med andre kanaler.
Derfor er en langsiktig strategi en viktig forutsetning for positive resultater. Dersom nettstedet har tilstrekkelig godt innhold og er riktig søkemotoroptimalisert kan Google fort bli den største kilden til trafikk til nettsiden din.
På nettsteder som har foretatt god søkemotoroptimalisering har trafikken fra Google økt med over 50%! Denne type trafikk kalles organisk trafikk. Husk at all organisk trafikk til nettsiden er gratis!
Du må ha en langsiktig SEO-strategi
Googles avanserte algoritme oppdateres omtrent daglig og Google blir stadig smartere. Google følger med på det meste for å sørge for at søkere finner de mest relevante nettstedene med høyest kvalitet først i opplistingen. Du må derfor fokusere på å bygge opp en base av kvalitetsinnhold av verdi for brukerne, dette vil Google få med seg.
Du må følge med på Googles algoritmer
Algoritmen som styrer hvilke nettsider som skal vises i Google-søk holdes hemmelig for å unngå manipulering for høyere rangeringer, men noe vet vi. Vi vet blant annet at søkemotoren favoriserer nettsteder med innhold som direkte svarer på brukerens søk (intensjonen bak søket, ikke bare søkeordene).
Søkemotoroptimalisering krever både kunnskap og erfaring om disse algoritmene. Google vektlegger blant annet søketrafikk fra mobiltelefoner i mye større grad enn tidligere. Har du ikke et mobiloptimalisert nettsted taper du ikke bare potensielle salg grunnet en dårlig brukeropplevelse, du risikerer også å falle nedover på listen i de organiske søkene.

Du kan sjekke om nettstedet ditt blir regnet som mobilvennlig av Google her: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Tiden for handling er nå!
Nye og innholdsrike nettsider (og dermed også potensielle konkurrenter) øker for hver dag som går. Flere av dine konkurrenter har også mest sannsynlig allerede kommet i gang med en SEO strategi. Dersom du ikke begynner din SEO-prosess i dag, vil du kunne angre bittert om noen år når konkurransen er desto hardere.
Ønsker du at bedriften skal ha en sterk og varig tilstedeværelse på nett, er SEO et område som ikke kan overses som en del av markedsføringen.
Tiden for handling er nå!